Als zaakvoerder hou je jezelf liefst bezig met jouw core business. Al de rest kan je best uitbesteden. Wat je uitbesteedt hangt af van je sector, je kernactiviteiten en je interne kennis. Maar over het algemeen zijn dit taken die vaak slim zijn om uit te besteden:
1. Boekhouding en administratie
De meeste ondernemingen doen beroep op externe boekhouders en accountants. En dat is logisch. Een boekhouding voeren is tijdsintensief en foutgevoelig. Bovendien is er een strenge regelgeving waarbij fouten veel geld kunnen kosten. Daarom doe je best beroep op een expert.
2. IT-systemen
Moderne bedrijven hebben allerlei IT-oplossingen nodig, zoals computers, laptops, servers, wifi, back-ups, firewalls… Als deze systemen opzetten en beheren is specialistenwerk. Doorgaans is het voordeliger om dit uit te besteden in plaats van zelf een team in-house op te zetten.
3. Facility diensten
Werknemers zijn productiever in een aangename werkplek. Ook deze werkplek verdient regelmatig aandacht, van een periodieke schoonmaak van de kantoren tot het aanvullen van etenswaren in de kantine. Het inschakelen van facilitaire bedrijven is vaak goedkoper dan in-house personeel.
4. Personeelszaken
In kleinere bedrijven is het meestal de zaakvoerder die alle personeelszaken doet. Maar als de onderneming groeit neemt dit te veel tijd in beslag. Doe daarom beroep op een externe HR-dienst. Die helpt je bij de loonadministratie, rekrutering en andere taken.
5. Marketing en SEO
Wil je meer klanten aantrekken? Zet dan in op marketing. Hoewel sommige ondernemingen een interne marketingafdeling hebben is dat niet altijd het geval. Gelukkig kan je beroep doen op externe specialisten die je helpen met sociale media, online advertenties en SEO optimalisatie. Handig, want marketing vraagt kennis die snel verandert.
6. Klantenservice
Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om de klantenservice te regelen via externe callcenters of chatdiensten. Dat is een uitstekende manier om te besparen op personeelskosten. Het is wel belangrijk om deze stap goed af te wegen. Het contact met je klant is waardevol. Een hoge klantvriendelijkheid is dus cruciaal.
7. Logistiek en opslag
Veel webshop spenderen hun logistiek uit, bijvoorbeeld fulfilment bij e-commerce. Dat scheelt tijd en ruimte. Zelf een logistieke keten opzetten kost enorm veel geld, wat een uitbesteding op budgettair vlak zo interessant maakt.